حقوق آثار اقتباسی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده حقوق و علوم سیاسی
- نویسنده زهره راشدی
- استاد راهنما ستار زرکلام ناهید جوانمرادی
- سال انتشار 1392
چکیده
آثار اقتباسی بخش بزرگی از آثار فکری را تشکیل میدهند. استفاده از یک اثر برای به وجود آوردن اثردیگر، نه تنها مذموم نیست بلکه اگر با توجه به شرایط قانونی انجام شود باعث رشد و پیشرفت آثارفکری و نفع بیشترجامعه خواهد شد.اثر اقتباسی در یک معنای کلی به اثری گفته میشود که بر مبنای اثر دیگر به وجود آمده باشد. این تعریف ازآثار اقتباسی تقریباً تمامی انواع آثار اقتباسی را در بر میگیرد چه آثاری که در دامنه مفهوم خاص اثر اقتباسی قرارمیگیرند، چه آثاری که در مفهوم عام آن قرار دارند. بنابر این تعریف، علاوه بر اقتباس از یک اثر برای ایجاد اثر دیگر مواردی مثل تلخیص، تفسیر، مجموعه آثار و ... هم از انواع آثار اقتباسی میباشند.اصلی ترین شروط حمایت از یک اثر اقتباسی اصالت و رعایت حقوق پدیدآورنده اثر اصلی است. عدم رعایت این شرط سبب میشود که اثر به وجود آمده حقوق پدیدآورنده اثر اصلی را نقض کند. بنابراین برای ایجادیک اثر اقتباسی بر مبنای اثر دیگری که هنوز مدت حمایت قانونی آن منقضی نشده است، لازم است که رضایت پدیدآورنده اثراصلی اخذ و حقوق وی رعایت شود. اما در نهایت حمایت از حقوق یک اثر اقتباسی، که با رعایت حقوق پدیدآورنده اثر اصلی ایجاد شده است، باعث خدشه وارد کردن به حقوق اصلی مورد حمایت نمیشود.معیاردیگری که باید در تشخیص اثر اقتباسی از آن استفاده کرد معیار اصالت است. اصالت شرط حمایت ازاثر فکری است. اما در آثار اقتباسی مفهوم متفاوتی پیدا میکند. در این آثار رابطه بین پدیدآورنده و اثر کامل ومطلق نیست. بلکه قسمتهایی از اثر نشات گرفته از شخصیت پدیدآورنده است و در کنار آنها عناصر دیگری از اثراصلی به کار رفته است. بنابراین در اثر اقتباسی با اصالت نسبی رو برو هستیم. اگر در یک اثر هیچ تلاش فکریصورت نگرفته باشد و به نوعی کپی برداری از اثر دیگر باشد نمیتوان آن را به عنوان اثر اقتباسی حمایت کرد.حمایت های قانونی در ایران برای آثار اقتباسی کامل نیست اما با استنباط از قوانین موجود و اصول کلی حقوق میتوان در موارد نقض حقوق پدیدآورندگان اثر اصلی توسط یک اثر جدید و یا نقض حق یک اثر اقتباسی از ضمانت اجراهای موجود استفاده نمود اما نیاز به قانون گزاری دقیق کاملا مشهود است.
منابع مشابه
شخصیتسازی و شخصیتپردازی در آثار اقتباسی از مثنوی مولوی برای کودکان و نوجوانان
شخصیتسازی و شخصیتپردازی یکی از عناصر مهم در آثار داستانی کودک و نوجوان است و به دلیل اهمیت فراوان آن، نویسندگان همواره در گزینش و عملکرد شخصیتهای داستانی آثار خود دقت کردهاند. در آثار ادبی اقتباسی از متون کهن نیز شخصیتپردازی از جایگاه مهمی برخوردار است؛ به گونهای که شخصیتها ابزار بیان اندیشه و پیام نویسنده قرارگرفتهاند. شخصیتهای آثار اقتباسی از مثنوی بهترین نمونه برای اثبات این ادعا ه...
متن کاملحقوق مالکیت فکری آثار سینمایی
Cinema in classification of arts, is known as seventh art that includes collection of other arts like literature, music and performance. Cinematographic work is a collective work and needs cooperation of a lot of experts. As a number of people play role in making a film, finally who owened economical and moral rights of film and indeed intellectual property rights of cinematographic work? In th...
متن کاملشخصیت¬سازی و شخصیت¬پردازی در آثار اقتباسی از مثنوی مولوی برای کودکان و نوجوانان
characterization and personification are two important components in the fictional works for children and young adults and due to their prime importance, writers pay much attention to the selection and performance of fictional characters of their works. they are also of great importance in the adaptation of ancient literary texts so that the characters are the means of expressing the writers’ t...
متن کاملشخصیت سازی و شخصیت پردازی در آثار اقتباسی از مثنوی مولوی برای کودکان و نوجوانان
شخصیتسازی و شخصیتپردازی یکی از عناصر مهم در آثار داستانی کودک و نوجوان است و به دلیل اهمیت فراوان آن، نویسندگان همواره در گزینش و عملکرد شخصیتهای داستانی آثار خود دقت کردهاند. در آثار ادبی اقتباسی از متون کهن نیز شخصیتپردازی از جایگاه مهمی برخوردار است؛ به گونهای که شخصیتها ابزار بیان اندیشه و پیام نویسنده قرارگرفتهاند. شخصیتهای آثار اقتباسی از مثنوی بهترین نمونه برای اثبات این ادعا ه...
متن کاملسینمای اقتباسی 1357-1377
اقتباس هنر مهم و تثبیت شده ای در فیلمسازی است . بزودی پس از تحول تکنیک ضبط و پخش تصاویر متحرک، داستانگویی جزو این پدیده جدید گردید و مجموعه تجارب ادبی – انسانی ، منبع اصلی الهام و اقباس برای نویسندگان فیلم شد. نگارش فیلمنامه های منطبق بر مطالبی که قبلاً چاپ شده است به عنوان یک بخش رسمی توسط آکادمی هنرها و علوم شناخته شده و جایزه دریافت میکند و اکثر فیلمهاس سال که جایزه اسکار دریافت کرده اند اقت...
متن کاملآثار پرونده شخصیت در حقوق کیفری ایران
از بدو تشکیل جوامع انسانی همواره عکسالعملهای متفاوتی در مقابل پدیده مجرمانه اعمال شده است. در گذشته در تعیین میزان کیفر توجهی به شخصیت مجرم نمیشد و صرفاً جرم و تبعاتش مورد توجه قرار میگرفت. با ظهور مکتب اثباتی، شخصیت مجرم «این نورسیده حقوق کیفری» توجه همگان را به خود معطوف نمود. تحقق عدالت کیفری نه تنها با لحاظ عمل مجرمانه، بلکه همراه با توجه به شخصیت بزهکار و شناخت شرایطی که منجر به ارتکا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده حقوق و علوم سیاسی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023